Tisztességes küzdelem – ki kiért harcol valójában?

A szkíta népekre jellemző, például Mongóliában máig élő hagyomány a férfiemberek erőpróbáját tekintve az övbirkózás, amelynek ténylegesen szkíta-kori leletei is előkerültek.

Hidán Csaba történész a napokban megjelent, mongol és magyar rokonságot, párhuzamokat bemutató műsorban említ egy esetet, amikor Székelyföldön előadást tartva egy bácsi felszólalt, hogy maga is övbirkózott fiatal korában.

A beszélgetés itt megtekinthető (a szóban forgó részlet 14:30-tól)

Ennek párhuzama látható Szent László kun (besenyő) vitézzel vívott küzdelmében is (Fény és sötét harca), mint például többek között a Nógrád Vármegyében található Tereske templomának freskóján. (Ezen faluban élte élete jelentős részét Pál István, az utolsó palóc dudás is!).

Érdekesség, hogy szintén ehhez hasonló jelent játszódik le Jankovics Marcell: Fehérlófia című meséjében, ahol a bajTársak, Testvérek ekképpen döntik el, ki a legalkalmasabb a vezetésre, kit kövessenek az úton – a rontó erők legyőzésében.

Ez az eszköz nélküli, pusztán az erő és ERŐ használatára korlátozódó küzdelem valójában nem az ellenfél elpusztításáról, megalázásáról szól, hanem annak eldöntéséről, hogy éppen akkor, a helyzet pillanatában ki a jobb, ki képes valójában vezetni. A vesztes pedig, minden lázadás és ármányos fondorlat nélkül követi Társát az úton, a közös győzelem és megoldás felé.

Mindez méltó példája annak, hogy lehet és kell a gőgöt, a rátartiságot félretenni, és hogyan lesznek valóban alkalmas és rátermett vezetői egy Közös-s-Ég-nek.

sajtó közlemény

A Szkíta Nemzetiségi Önkormányzatok közös sajtóközleménye, 2025. augusztus 1.

Szárnyra kapott a hír az interneten, a „Vádat emeltek a szkíták ellen, akik fegyveres hatalomátvételre készültekMagyarországon” című 24.hu internetes hírportál cikkében 2025. július 31-én, miszerint 9 személy (a „Szkíta Magyarország” szervezet tagjai) ellen vádat emelt a Zala vármegyei főügyészség, mivel állítólag az államhatalom megdöntésére szervezkedtek.

Mi, a Szkíta Nemzetiségi Önkormányzatok, elhatárolódunk minden erőszakos cselekménytől; soha nem volt – és a jelenben sincs – semmiféle kapcsolatunk a „Szkíta Magyarország”, a „Szkíta Honvéd Nemzetőrség” nevű vagy létező, vagy fantom szervezetekkel, és elítélünk minden államhatalom-ellenes, erőszakos tevékenységet.

Továbbá, nincs tudomásunk a fent említett cikkben közölt „Szkíta Nemzetségek (sic!) Önkormányzata” nevű szervezetről sem.

Mi, a Szkíta Nemzetiségi Önkormányzatok békés, hagyományőrző, humanitárius tevékenységet folytatunk, amelyről bizonyságot szerezhet az, aki honlapunkat megtekinti: http://szkitaszovetseg.hu/

Visszautasítunk minden olyan szóbeszédet és hírközlést, amely az említett vádemelés kapcsán a „szkíta” nevet szitokszóvá alacsonyítaná; a szkítaság befeketítése hamvában holt kísérlet, meddő ármány, hiszen mi, a Szkíta Nemzetiségi Önkormányzatok évezredes szkíta hagyományainkkal éppen az államhatalom megerősítését: a népek, etnikumok és hagyományőrző csoportok egységét és összefogását szorgalmazzuk az Egység, a Szeretet és a Tisztelet jegyében.

  • Baranya Vármegyei Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat
  • Budapesti Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat
  • Csongrád Vármegyei Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat
  • Heves Vármegyei Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat
  • Nógrád Vármegyei Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat
  • Pest Vármegyei Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat
  • Veszprém Vármegyei Szkíta Nemzetiségi Önkormányzat